In opdracht van de Gemeente Leusden is Schouls gestart met het historisch renoveren van de Lockhorsterbrug.
Uit onderzoek is gebleken dat het huidige brugdek niet meer voldoet voor de optredende belastingen. Aan Schouls is gevraagd een nieuwe brug aan te leggen die voldoet aan de huidige eisen en met behoud van de huidige randliggers en frontmuren. Het historische uiterlijk van de brug moet behouden blijven. De huidige brug is een trogbrug wat inhoudt dat het dek van de brug de belastingen afdraagt naar de randliggers. De randliggers dragen de belasting af naar de landhoofden.
Schouls brengt nieuwe landhoofden aan achter de bestaande. Het bestaande brugdek wordt verwijderd tussen de randliggers. Op de nieuwe landhoofden komen nieuwe brugliggers met een lengte van 15,5 meter. Deze liggers dragen de belastingen af naar de nieuwe landhoofden. Hierdoor zijn er geen verkeersbelastingen meer op de huidige randliggers en landhoofden. De bestaande randliggers worden vastgestort aan het nieuwe brugdek waardoor deze hun functie als brugleuning en uiterlijk van de brug kunnen blijven vervullen.
Op dit moment is De Waalpaal de funderingspalen voor de nieuwe landhoofden trillingsvrij aan het boren. In onze productiehal in Koudekerk aan de Rijn zijn de voorbereidingen gestart voor de productie van de brugliggers.